Eylem / Deneyim / Temas
Teklik yerine çokluğu, paylaşmanın özgürlüğünü ve sanatsal diyalogların başka imkanlarını araştırmayı hedefleyen bir projedir. Birlikten çokluğa bir yanıt arayışıdır. Proje, sanatsal üretimde bulunmanın, onu paylaşmanın nasıl mümkün olabileceği ve üretim süreçleri esnasında bireylerin, malzemeye, alana veya düşünsel olarak fikir ortaklıklarına erişiminin sosyal problemlerine odaklanır.
Temelde üretime, özelde karanlık oda kullanımına bir alan sağlamayı amaçlayan bu proje ile katılımcılar, karanlık oda ve alternatif baskı teknikleri eğitiminden sergileme aşamasına kadar olan süreci bir bütün olarak deneyimleyebileceklerdir. Ayrıca katılımcılar süreç boyunca mevcut karanlık oda imkanlarından faydalanabileceklerdir. Proje, jüri tarafından belirlenecek dört ayrı grupla -toplamda on altı kişinin faydalanacağı-, atölye çalışmalarının yürütülmesi ve final sergisinden oluşmaktadır.
Atölye çalışmaları, karanlık oda ve alternatif baskı tekniklerine dair temel bilgileri ve uygulamaları kapsayacaktır. Eğitimlerin paralelinde yürütülecek olan herkesin katılımına açık konuşmalar ise sanatçı olmanın, sanat üretebilmenin ve sergileyebilmenin temel sorunlarını tartışmaya açacaktır.
2 Mart - 31 Mart 2024
Ayşe Beyza Türker, Çağrı Ertem, Derya Akbay, Doğa Kısa, Fatih Karatekin, Göktürk Sarısoy, İrem Akbay, Mısra Sargın, Musa Doğanay, Mübeccel Kaya, Nil Yücel, Öner Taylan Öztürk, Sonat Özcivan, Tolga Akmermer
Sergi Danışmanı: Umut Erbaş
Proje Yürütücüleri / Karanlık Oda Eğitmenleri: Ekin Kula, Hazel Kılınç, Zeynep Üçöz
Alternatif Baskı Teknikleri Eğitmeni: Serdar Bilici
╰
Yermekân, 2-31 Mart tarihleri arasında, proje dahilinde on dört katılımcının atölye sürecindeki üretimleriyle fragmanlanmış an/ı/ları izleyici ile buluştururken hatırlamaya dair tematik bir çerçeve de çiziyor.
“Eylem / Deneyim / Temas, hatırlamanın baştan çıkarıcılığına ve özgürleştirici yanlarına odaklanırken, katılımcıları eyleme geçmeye davet ediyor. Sergi geçmişi yeniden düşünmenin ve hatta üretmenin, üzerinden geçme, değiştirme, eleştirme ve belki de ilginç bir yeniden karşılaşma biçimi olarak ortaya çıkmasına olanak sağlıyor.
Katılımcıların atölye süreci boyunca anılarıyla olan temasları ve birbirleriyle paylaşımlarının yansıması niteliğinde olan sergi, karmaşık görünen ancak bir o kadar da sıkıca birbirine kenetlenmiş küçük hikayeleri barındırıyor. Zihnin karanlık odalarından çıkan anları ve anıları fiziksel olarak görünür hale getiriyor ve süreç içerisinde üretilen görüntülerden bir seçkinin mekâna dağılmasıyla yeni karşılaşmalara yer veriyor. ” -Umut Erbaş
Konuşmalar
‘’Görünürlük’’ hem bir ekonomi olarak hem de üretim yöntemlerini çevreleyen bir etkiyle sanat aktörlerine nasıl tesir eder ve alternatif görünürlük biçimleri nasıl işler?
Deneyimler üzerinden görünürlük kavramı etrafında şekillenecek konuşmada, sanat yöneticisi - küratör Melis Bektaş ve sanatçı - akademisyen Esra Oskay ile görünmez emek, eşitsizlik, güvencesizlik, sürekli hale gelen performans kaygısı, bağımsızlık, piyasa sansürü ve oto-sansür gibi konuları tartışmaya açıyoruz.
Sergi yapmayı, bağımsız olmayı, temsiliyeti, mekanı/mekansızlaşmayı görünürlük kavramına temas ettikleri noktalardan yorumlayacağımız konuşmada sizleri sesli düşünmeye davet ediyoruz!
•Görsel: Hito Steyerl, How Not to Be Seen: A Fucking Didactic Educational .MOV File, 2013
Bireysel sanat pratikleri ve kolektif çalışmaların odağı olan bu ikinci konuşmada, Saliha Yavuz ve Erdal Duman ile sanatçının üretimindeki tüm dinamiklerde yer alan, olmazsa olmaz malzemeyi ele alacağız.
Malzeme gerçekten olmazsa olmaz mıdır? Sanatçının malzemeyle kurduğu ilişkinin mesafesi ölçülebilir midir yoksa sadece bir aracı mıdır? Değişen/dönüşen yalnızca malzemenin kendisi midir yoksa sanatçı da malzeme ile birlikte değişir dönüşür mü? Malzemeye erişim üretim içeriğini nasıl şekillendirir ve eserin ortaya çıkmasından sonrasına uzanan süreçte neler olur?
Cevaplarını hem bireysel hem kolektif bir şekilde irdelemek istediğimiz bu sorulara yanıt arayışında sizleri birlikte olmaya ve sesli düşünmeye davet ediyoruz!
•Görsel: Erdal Duman’ın atölyesinden bir kare, 2023
Bireysel sanat pratikleri ve kolektif çalışmaların odağı olan bu ilk konuşmada, sanatçı Betül Aksu ve sanat eleştirmeni/düşünürü Ezgi Bakçay ile yaratıcı eylemin sanatsal üretime dönüşme potansiyelleri ve bağımsız sanat üretimlerini mümkün kılan koşullar tartışmaya açılacaktır.
Konuşmanın ikinci kısmında bu koşulların hangi durumlarda birer dayatma haline geldiği ve üretimi tektipleştirdiği, yaratıcı eylemin gerçekleşme/me durumları ile sanatsal üretimi mümkün kılan koşullar arasında nasıl bir ilişki olduğuna dair çoğaltılabilecek sorular etrafında sizleri sesli düşünmeye davet ediyoruz!
•Görsel: Julian Wasser, Contact Sheet for Duchamp Playing Chess with a Nude (Eve Babitz), Duchamp Retrospective, Pasadena Art Museum, 1963
Atölye
Eylem / Deneyim / Temas bir Avrupa Birliği projesi olan CultureCIVIC: Kültür Sanat Destek Programı tarafından finanse edilmiştir.